Javna kupališta – ŽENE OPREZ

//Javna kupališta – ŽENE OPREZ

Javna kupališta – ŽENE OPREZ

2019-07-01T14:57:49+02:00

Na visokim temperaturama jedino pravo osveženje pruža kupanje u moru ili bazenu. Plivanje ima višestruko pozitivan efekat na zdravlje. Međutim, u odnosu na to u kojoj vodenoj površini plivamo, izloženi smo različitim zdravstvenim rizicima.

Najznačajniji su, svakako, mikrobiološki rizici (zarazne bolesti i infekcije), ali se ne mogu zanemariti ni štetni efekti nusprodukata dezinfekcije (bazeni), ako se ona ne radi prema protokolu. Rizik od obolevanja je veći što je manja vodena površina i što je sporija izmena vode. Razlog za to je što se takve vode lakše zasite štetnim materijama i mikroorganizmima, koji mogu voditi poreklo iz okoline, a mogu poticati i od samih kupača.

U letnjim mesecima veoma su česte infekcije genitalnih organa. Glavni razlozi su kupanje u bazenu, dugi boravak u hladnoj vodi, prekomerno sunčanje, nespavanje, lošija higijena i nepravilna ishrana. Ako se pojavi bilo koji od simptoma koji su karakteristični za vaginalne infekcije, kao što su: pojačan sekret, peckanje, crvenilo, svrab, ojed butina ili često mokrenje, potrebno je obratiti se lekaru, jer je verovatno došlo do upale spoljašnjih genitalih organa. U poliklinici Consilium radi stručni tim lekara ginekologa, koji će vam pomoći da se na najbolji način izborite sa svim vrstama infekcija. Naš tim ginekologa čine: prim. dr Jevrosima Ziramov,  dr Nataša Ćurčić i dr Ljiljana Lovre Škrivan.

Koje su najčešće ginekološke infekcije?

Spektar genitalnih infekcija kod žena obuhvata:

• upalu vagine (kolpitis ili vaginitis),
  • upalu grlića materice (cervicitis),
  • upalu sluznice materice (endometritis), i
  • upalu jajovoda i jajnika (salpingitis / adneksitis).

Postoje mnogi mikroorganizmi koji normalno žive u vagini, obrazujući kiselu sredinu (pH 3.8-4.6), koja je dobra zaštita od infekcije. Ukoliko se kiselost vagine promeni, stvaraju se povoljni uslovi za stvaranje vaginalne infekcije, gljivica, trihomonijaze i bakterijskog vaginitisa.

Jedan od najčešćih uzročnika infekcija je gljivica kandida koja živi i razmnožava se u vagini i debelom crevu, ali pri promeni kiselosti vagine, bilo zbog pada imuniteta posle korišćenja antibiotika ili oralnih kontraceptiva, broj gljivica se naglo povećava i dovodi do prvih smetnji – pojačanog sirastog belog sekreta, čiji miris podseća na miris kvasca. Razvoju gljivica pomažu i donji veš od sintetičkih vlakana, ali i mokar kupaći kostim.

Trihomonijazu izaziva jednoćelijski parazit koji živi na sluznici žena i muškaraca.

Trihomonas se najčešće prenosi seksualnim odnosom, ali i preko vlažnih predmeta, peškira, mokrog kupaćeg kostima i donjeg veša. Sekret kod ove infekcije je penušav, jakog i neprijatnog mirisa.

Bakterija hemofilus je isto što i Gardnerella vaginalis, uzrokuje vaginozu koja predstavlja najčešći problem tokom letnjih meseci, češći čak i od kandidiaze.

Ova infekcija može se preneti i seksualnim kontaktom. Simptomi su slični kao kod trihomonijaze, a sekret je kremast od beličaste do sivkaste boje i neprijatnog je mirisa.

Lečenje ovih infekcija je potrebno otpočeti na vreme, sa različitim medikamentima, a ukoliko se ne preduzme blagovremeno i odgovarajuće lečenje mogu da se prošire iz vagine i na druge genitalne organe (matericu, jajovode i jajnike). Upotreba sapuna i šampona za intimnu negu se ne preporučuje, jer pojačava zapaljenje. Potrebno je smanjiti unos šećera u organizam hranom.

Kasno dijagnostikovane i nelečene polne bolesti mogu imati ozbiljne posledice. Infekcija može da dovede do stvaranja ožiljnih promena, apscesa i neprohodnosti jajovoda, pri čemu rastu rizici za neplodnost i nastanak vanmaterične trudnoće.

Pored ovih infekcija, postoje i takozvane tihe i spore infekcije, izazvane mikoplazmom, ureaplazmom i hlamidijom. Najčešće ne daju nikakve tegobe – bolove, niti povišenu temperaturu, što bi pacijenta dovelo na pregled, ali dugotrajnim delovanjem možemo se suočiti sa njihovim posledicama – hronični upalni procesi u maloj karlici, ciste jajnika, a mogu dovesti i do neplodnosti. Pripadaju seksualno prenosivim bolestima i zahtevaju analizu oba partnera, kao i zajedničko lečenje i korišćenje prezervativa tokom polnih odnosa, dokle god se lečenje ne završi.

Ova tri uzročnika se po osobinama nalaze na prelazu između bakterija i virusa. Ono što čini osobinu bakterija je da ih uspešno leče antibiotici. Nihovo uzimanje iz brisa grlica materice se preporučuje isključivo u drugoj polovini ciklusa – praktično pred ciklus, kada ima najviše materijala za analizu.

Savetuje se da pacijent jednom godišnje uradi kompletne briseve, i to:

Za žene:

• cervikalni i vaginalni bris,
  •  bakteriološki i mikološki,
  •  cervikalni bris na: hlamidiju, mycoplazmu i ureaplazu.

Za muškarce:

• bris uretre: bakteriološki i mikološki,
  • bris glansa: bakteriološki i mikološki.
  • test na: hlamidiju, mycoplazmu i ureaplazmu,
  • spermokultura.

Uzimanje ovih briseva je potpuno bezbolno i bezbedno.

Kako se zaštititi?

• Pre ulaska u bazen ugazite u posudu s tečnošću za dezinfekciju;
  • Istuširajte se pre ulaska u vodu;
  • Ne sedite na ivici bazena;
  • Ne urinirajte u bazenu i dobro perite ruke;
  • Po izlasku iz bazena, reke ili jezera obavezno se istuširajte i isperite lice čistom vodom;
  • Uvek sedite na čistim i suvim peškirima:
  • Ne koristite tuđe peškire;
  • Ne sedite u mokrom kupaćem kostimu, jer vlaga i toplota podstiču razmnožavanje bakterija;
  • Kad se vratite sa bazena, obavezno se dobro istuširajte sapunom i vodom;
  • Nakon tuširanja pažljivo obrišite čitavo telo, a posebno prepone, pazuh i nožne prste.