Lichen sclerosus otkrivanje i lečenje

//Lichen sclerosus otkrivanje i lečenje

Lichen sclerosus otkrivanje i lečenje

2019-09-18T15:34:35+02:00

Lichen sclerosus je bolest nepoznatog uzroka, a ispoljava se atrofijom kože i potkožnog tkiva u predelu stidnog brežuljka velikih i malih stidnih usana i oko analnog otvora. Kako bolest napreduje, velike i male stidne usne, pa čak i klitoris  potpuno nestaju. Vagina postaje plića i uža. Koža spoljnih genitalija se u celini smrežurava i istanjuje. U početku je ružičasto bleda, kako bolest napreduje koža postaje providna, krta, te podseća na pergament.

Ovo oboljenje se viđa kako kod žena, tako i kod muškaraca. Oboljenje je deset puta češće kod žena.

Pacijentkinje se žale na svrab, bol, česte infekcije, a kako bolest napreduje, može doći do pojave otežanog mokrenja i otežanog pražnjenja creva. Često se sreću otežani, bolni i neprijatni polni odnosi.

Ova bolest izaziva ozbiljne emocionalne probleme. Ove osobe gube interesovanje za seksualne odnose, povlače se u sebe i gube samopouzdanje.

Faktori rizika za ovo oboljenje ne postoje. Češće se sreće kod žena sa već prisutnim nekim drugim autoimunim oboljenjem, učestalnim genitalnim infekcijama, a prisutna je i genetska predispozicija.

Obično prođe više godina, dok se ne postavi dijagnoza ovog oboljenja. Često se pacijentkinje leče pod pogrešnom dijagnozom i koriste različite antibiotike, vaginalete, ali se simptomi ne povlače, a često se i pogoršavaju.

Biopsija je najsigurniji način da se postavi definitivna dijagnoza.

Lečenje – ne postoji kauzalni lek. Do poboljšanja može doći dobrom higijenom, uz održavanje normalnih vrednosti Ph sluznice. Kod ovog oboljenja su se do sada koristili: kortikosteroidi, lokalno – hormonska terapija, retinoidi, ultra-ljubičasto zračenje, pa čak i hirurško lečenje kod uznapredovalih ožiljaka, koji dovode do funkcionalnih smetnji.

Trenutno najbolji način lečenja ove bolesti je PRP metoda

Reč je o primeni plazme obogaćene trombocitima koja se izdvaja iz krvi pacijentkinje.

Ove pacijentkinje se moraju redovno kontrolisati, zbog mogućnosti pojave karcinoma na mestu hronične lichen skleroze.

Ovaj metod u Poliklinici Consilium sprovodi dr Ljiljana Lovre Škrivan.