Spontani pobačaj – simptomi i oporavak

//Spontani pobačaj – simptomi i oporavak

Spontani pobačaj – simptomi i oporavak

2016-06-14T09:26:35+02:00

Piše: dr Nataša Ćurčić, specijalista ginekologije

natasa curcic

Spontani pobačaj je veliki gubitak za svaku majku. Duboka emotivna veza sa bebom stvara se od početka i bez obzira što je dete svega oko mesec dana ili par meseci u stomaku, njegov nagli i neočekivani odlazak za svaku majku predstavlja šok.

Spontani pobačaj može svakom da se desi. Do njega dolazi kada se fetus ne razvija na način na koji bi trebalo. Ukoliko se to desi do dvanaeste nedelje trudnoće, to se smatra ranim pobačajem, a nakon 20 nedelja gubitak bebe se vodi kao prevremeni porođaj. Dobra vest je da mnoge žene, koje su spontano pobacile, mogu sledeći put bez problema da ostanu u drugom stanju i rode zdravo dete.

UZROCI POBAČAJA

U 75 odsto slučajeva (četvrta, peta i šesta nedelja) rani pobačaji se dešavaju slučajnom greškom prirode. Određeni procenat pobačaja nastaje zbog nedostatka hormona trudnoće u ranim fazama, posebno u trudnoći nastaloj procesom vantelesne oplodnje. Ipak, može da se spreči davanjem hormona progesterona.

Spontane pobačaje mogu da uzrokuju i hronične bolesti poput dijabetesa, arterijske hipertenzije, bubrežnih bolesti, poremećaja rada štitaste žlezde, sistemske bolesti vezivnog tkiva i brojne druge. Infekcije različitim mikroorganizmima (citomegalovirus, mikoplazma, ureaplazma, listerija, toksoplazmoza) takođe mogu da doprinesu neželjenom prekidu trudnoće. Zbog toga je važno da ste u redovnom kontaktu sa lekarom koji prati vašu primarnu bolest, kao i sa vašim ginekologom koji vam mogu pomoći da u svome organizmu napravite optimalne uslove za novi život.

Postoje i psihički uzroci poput pretrpljene traume ili snažnog emocionalnog šoka, ali i zloupotreba alkohola, pušenja i psihoaktivnih supstanci.

PREPOZNAJTE SIMPTOME SPONTANOG POBAČAJA

Dobro je da poznajete simptome spontanog pobačaja, kako biste mogle da reagujete pravovremeno u slučaju da dođe do takve situacije.

Ukoliko prepoznate neke od ovih simptoma, OBAVEZNO se javite lekaru:

• Vaginalno krvarenje u bilo kojoj količini
  • Grčevi i bol u stomaku – iako bol u stomaku može da bude jedan od simptoma trudnoće, može da bude i pokazatelj pobačaja. Nemojte čekati – javite se lekaru.
  • Neobičan vaginalni iscedak smećkaste ili roza boje
  • Povišena temperatura u ranom stadijumu trudnoće – preko 37,5 C je povišena temperatura
  • Izbacivanje tkiva iz organizma – bilo u vidu komadića posteljice, membrane ili ostalog tkiva.

NEPOSREDNO POSLE SPONTANOG POBAČAJA
Kada se spontani pobačaj desi, najčešće nije potrebno zadržavanje u bolnici, jer telo sâmo odstrani plod. Krvarenje obično prestaje za nedelju do dve, a ako ne prestane, obavezno se obratite lekaru. Produženo krvarenje može da znači da je tkivo od trudnoće ostalo u materici. To se zove nepotpun pobačaj i u tom slučaju je potrebna lekarska intervencija.

EMOCIONALNI OPORAVAK

Fizički oporavak traje zavisno od dužine trudnoće, od toga da li je bilo komplikacija, da li u materici ima zaostalog tkiva i da li postoji potreba za kiretažom. Emocionalni oporavak obično je duži i može potrajati nekoliko meseci. Nagli i neočekivani odlazak bebe za majku je veliki šok. U tom periodu sasvim je prirodno da žena prolazi kroz bolan period, da oseća tugu zbog gubitka deteta, da je ranjivija nego inače.

Ponekad žene osete i krivicu i dodatno ranjavaju sebe pomišlju: “Možda sam ipak mogla nešto da učinim?”. Važno je prihvatiti da je sama priroda udesila tako da nije svaki plod potpun i zdrav. Čak i da smo živeli besprekorno zdravim životom, da smo vodili računa u svemu, to uopšte ne garantuje da neće doći do greške u formiranju ploda. Zato je važno da se setite da imate još beskrajno mnogo šansi za novu bebu i da će sve biti u redu. Važno je i da se i fizički i emotivno rehabilitujete, pa vam preporučujemo da sveže nakon spontanog pobačaja malo mirujete, date sebi oduška, da se isplačete ako vam je potrebno i izbacite iz sebe bol koju osećate. Za sledeću bebu važno je da njegova majka ima lepu emocionalnu klimu, koja će podsticajno uticati i na njegovo formiranje i razvoj.

KADA JE VREME ZA NOVU BEBU?
Pre svega konsultujte se sa vašim lekarom. Opšte preporuke su da ako je pobačaj bio potpun (bez zaostalog tkiva na materici), mogli biste da imate ovulaciju za dve do četiri nedelje. U svakom slučaju najbolje je da sačekate najmanje jedan ciklus, jer je dobro i potrebno da se za novu trudnoću oporavite emocionalno i psihički.

Autor: redakcija Poliklinike Consilium
Tekstovi su autorski i nije dozvoljeno neovlašćeno objavljivanje tekstova ili njihovih delova van sajta Poliklinike Consilium, izuzev u slučaju navođenja: preuzeto sa sajta www.poliklinikaconsilium.com.