Da li je zaboravnost u starosti normalna?

/, Interna medicina/Da li je zaboravnost u starosti normalna?

Da li je zaboravnost u starosti normalna?

2020-07-28T09:48:01+02:00

Piše: dr Aleksandar Ješić, neurolog

Ne! Zaboravnost nije normalna pojava u bilo kojoj životnoj dobi!

Široko je rasprostranjeno mišljenje da je zaboravnost u starosti normalna stvar. Naprotiv, zaboravnost je prvi simptom jedne od najčešće bolesti starijeg životnog doba- Alchajmerove bolesti.

Šta je demencija, a šta Alchajmerova bolest?

Demencija podrazumeva gubitak intelektualnih sposobnosti usled brojnih poremećaja i bolesti. Dakle, u velikoj grupi bolesti koje nazivamo demencije, daleko najčeći oblik je Alchajmerova bolest, koja počinje postepenim gubitkom pamćenja za skorašnje događaje.

Kako prepoznati Alchajmerovu bolest?

Kao što je već rečeno, prvi i vodeći simptom je zaboravnost. Ona se pojavljuje gotovo neprimetno, tako da je u početku oboleli potpuno funkcionalan i nezavistan, iako on lično ili bliske osobe obično primećuju teškoće. Taj početni stadijum zove se blagi kognitivni poremećaj. Bolest se u potpunosti manifestuje kada zaboravnost počinje da onesposobljava osobu u obavljanju svakodnevnih aktivnosti. Obično oboleli ne može da se seti šta treba da kupi u radnji, zagori ručak, zaboravi o čemu se govori u razgovoru, ne može da obavi složenije zadatke, ne zna koji je datum, menja navike u ishrani, izgubi se i ne može da se vrati kući…

U ranim stadijumima oboleli je svestan svojih tegoba, što je trenutak da se reše pravno- legalne stvari (račun u banci, nasleđe…). Ubrzo dolazi do promene ličnonsti, tako da oboleli praktično više nije ona stara osoba, što je najbližima jako teško za prihvatiti. Zanemaruje se higijena, a potrebna je i pomoć u oblačenju i ishrani. Javlja se često strah uzrokovan nesnalaženjem u vremenu i prostoru. U kasnijim stadijumima pacijent sa teškoćom prepoznaje susede, a potom i ne prepoznaju članove porodice.

Pojavljuju se psihijatrijski simptomi koji i najviše opterećuju obolelog i njegovu porodicu. Obično tada se oboleli i porodica obraćaju lekaru, kada je mogućnost da se pomogne na žalost znatno manja.

Koji su to psihijatrijski simptomi u Alchajmerovoj bolesti?

Najteži psihijatrijski simptomi su sumanute ideje i halucinacije, i javljaju se u kasnijim stadijumima. Oboleli se plaši nekoga „ko se mota oko kuće“, sakriva stvari i zaključava se, pakuje se da putuje itd.

Može da se javi i ljubomora, neprimereno seksualno ponašanje, agresivnost. Halucinacije se javljaju obično noću i uznemiruju obolelog. Često se razgovara sa mrtvima. Srećom, ovi simptomi traju ograničeno vreme, obično ne duže od 6 meseci. U ovom stadijumu moguće je intervenisati lekovima koji eliminišu simptome i regulišu ciklus spavanja.

Kako se dijagnostikuje Alchajmerova bolest?

Dijagnoza Alchajmerove bolesti je klinička, i u većini slučajeva jednostavna. Ključni deo dijagnoze je intervju sa obolelim i negovateljem, tokom kojeg se, uz pomoć određenih testova, stiče uvid u intelektualne i mentalne sposobnosti. Takođe potrebno je isključiti druge moguće uzroke demencije, tako da je neophodno uraditi radiološko snimanje mozga i laboratorijske analize.

Da li se Alchajmerova bolest leči?

Za sada ne postoji lek koji će izlečiti Alchajmerovu bolest. Lečenje zavisi od težine i stadijuma bolesti. U lakoj i umereno teškoj su na raspolaganju lekovi koji mogu da uspore napredovanje i odlože psihijatrijske simptome. Zato je jako važno blagovremeno dijagnostikovati bolest. Lekovi su izuzetno efikasni u kontroli psihijatrijskih simptoma i agresivnosti, kao i poremećajima spavanja.

Cilj lečenja je obolelom obezbediti dostojanstven i što je moguće kvalitetniji život. To se, uz već pomenute lekove, postiže nizom tzv. nefarmakoloških mera. Sa obolelim se mora postupati mirno i pažljivo, uz izbegavanje bilo kakvih konfrontacija. Životni prostor mora biti udoban, sa što manje detalja.

Nega i briga za obolelog je izuzetno zahtevna i teška, tako da negovatelj mora da brine i o svom psihičkom i fizikom zdravlju. Postoje specijalizovane ustanove koje pružaju negu obolelima od Alchajmerove bolesti.

Ukoliko imate osobu koja pokazuje znake zaboravnosti, na raspolaganju vam je naš konsultant, dr Aleksandar Ješić, neurolog.